Sladké i kyselé (7)

Blog

 // 

sladke_i_kysele

Jsem foodie a všechno kolem jídla mě tuze zajímá. Všechno, zdaleka nejen to, co mám v žaludku. Příběh a kvalita surovin, jejich cesta na talíř, kuchyňské technologie a trendy, restaurace a jejich know-how, stravovací zvyky v místě a čase, vše, kde se píše a mluví o gastru, cesty za jídlem. Svou vášeň k tomu všemu ale také moc rád sdílím. A proto jsou tu i moje občasné glosy.

Co že mě tedy poslední dobou zaujalo? Ať už v dobrém nebo v tom horším?

To sladké

Čerstvý oběd za 30 korun? Představa z říše snů, ale ne pro zaměstnance obchodního řetězce Albert. V pražských Nových Butovicích otevřeli Kantýnu jinak, kde pro své zaměstnance vaří z potravin, které se neprodaly a které by putovaly do Potravinové banky. Můj palec míří nahoru!

Jedním z trháků předvánočních knihkupectví je novinka Zdeňka Pohlreicha Super jednoduše bez masa. Odlehčené, jednoduché a přitom rafinovaně sestavené recepty z tradičních surovin, pestrost a atraktivnost jejich výběru a k tomu tradičně skvělá grafika, tomu nelze odolat. Guru české gastronomie má opět i můj obdiv.

Vyhozené potraviny z domácností konečně začínají mít své další využití. Místo do směsného odpadu je lidé dávají do speciálních nádob, které pak putují do bioplynových stanic. Sběr gastroodpadu, ze kterého je tak nakonec elektřina, teplo nebo biometan, se rozšiřuje hlavně na severu Moravy a ochota lidí jej třídit prý stále stoupá. Být to u nás, přidám se hned!

To kyselé

Pro třídění a sběr gastroodpadu mluví i nejnovější průzkum. Na hlavu ročně u nás připadá celých 33 kilogramů vyhozených potravin, na jednu domácnost to dělá skoro 36 kilogramů za rok. Nejčastěji lidé vyhazují hotová jídla, čerstvé ovoce, brambory, chleba a další pečivo. Určtě nejen pro mě burcující zpráva.

Konec časopisu FOOD po patnácti letech mě hodně zaskočil, tím spíš, že jeho nový šéfredaktor si rozhodně nevedl špatně. Vydávání je ale prý nákladné a ztrátové, píše se v dopise čtenářům. Zasvěcení přitom tvrdí, že šetřit by se spíš mělo v managementu vydavatelského domu CNC. Smutek!

Obliba krámků bez obalu prý klesá. Jejich provozovatelé tvrdí, že po covidové krizi lidé zpohodlněli a také víc začali šetřit. A proto hlavně noví zákazníci přestali přibývat a tržby jdou dolů. Především v regionech už některé obchody musely zavřít. Mrzí mě, že ekologie dostává na frak.

Napsat komentář

Vyžadované informace jsou označeny *